Carewatch, een startup met ervaring!
Je zult maar een briljant idee hebben voor een markt waar de komende 40 jaar alleen maar groei in zit. Dat overkwam Martine Bal en het was het startschot voor heel nieuw avontuur voor haar bedrijf Ninthway uit Zwinderen.
De Carewatch
Op zijn Nederlands: het Zorghorloge (kandidaat voor de Dikke van Dale?) is een zogenaamde wearable voor senioren die langer zelfstandig alleen willen wonen. Het is een horloge met sensoren en twee-richtingsverkeer audio- en data-communicatie. Het kan senioren herinneren aan doktorsafspraken en het innemen van medicijnen. Het kan vitale levenstekens in de gaten houden en hulp roepen. Er kan zelfs direct met verzorgers of een meldkamer gesproken worden. De Carewatch is een product dat zorginstellingen veel tijd en inspanning zal besparen en dat ouderen veel leefcomfort zal opleveren.
Hardware
Opeens werd Ninthway een hardwarestartup niet vermoedende dat dit soort startups behoren tot de moeilijkste categorie. Daar waar veel startups een goed idee hebben, er vervolgens een app bij maken en hun marketingmachine opstarten (vaak zelfs alleen nog via socialmedia) heeft het bedrijf van Martine eerst nog te maken met iets wat je het beste kunt vergelijken met een hardware-ontwikkelings-ijswand. Een hindernis van de zwaarste categorie die uitsluitend met veel wilskracht, de juiste partners en flink wat kennis te slechten is. Een ijswand “ren” je niet even omhoog, nee die moet je voorbereiden en met goed materiaal beklimmen. Dat is dan ook wat het bedrijf vrijwel gelukt is. Het product is zo goed als af (als hardwarestartup maak je vele prototypes): het horloge en het bijbehorende basisstation werken en hebben hun definitieve vorm en er zijn leveranciers die een eerste serie kunnen gaan maken (helemaal in Litouwen).
De volgende stap
Nu komt de investering in apparatuur voor een pilot want “de zorg” gaat, terecht, niet zomaar over één nacht ijs. Het blijkt een horde die flink wat kopzorgen opleverde want investeerders die de kosten van o.a. de dure matrijzen moeten dragen willen het liefst gegarandeerde afnemers en afnemers willen eerst een geslaagde pilot met de uiteindelijke producten (het aloude Kip en het Ei-principe). Daarom klopte Carewatch aan bij Kennispoort (via een tip van de Gemeente Coevorden) met het verzoek of wij haar bedrijf en product konden ondersteunen en over deze virtuele zandbank konden trekken.
We hebben Carewatch kunnen helpen door ze met de juiste mensen/bedrijven aan tafel te brengen, door een klankbord te zijn en door ons netwerk in te zetten.
Martine staat binnenkort, via Startup Delta, op de Consumer Electronics Show in America en aangezien Prins Constantijn de CES ook naar Amsterdam heeft weten te halen is de Carewatch reeds op 26 oktober te zien op CES Amsterdam in de beurs van Berlage.
Denkt u dat Kennispoort Drenthe uw bedrijf of product vooruit kan helpen? Neem contact gerust contact op met een van onze innovatie adviseurs.
< Terug naar cases